
Hoe jouw bedrijf positioneren in tijden van recessie?
Een dalende markt, een recessie of eigen omzetverlies vereist dat je als bedrijf de criteria van een gekwalificeerde klant herbekijkt of de definitie van ideale klant evalueert.
Leer je te vermarkten in een dalende markt.
Dit is niet het moment om selectief te zijn met uw criteria; Mogelijk moet u enkele van uw eerdere regels overtreden In de selectie van uw potentiële klanten.
Leer hoe je je best positioneert tijdens een recessie.
Stel dat u normaal gesproken alleen met multinationals werkt. Je kan overwegen om ook opdrachten van kleinere bedrijven aan te nemen, omdat je een geschikt gameplan moet aannemen om ervoor te zorgen dat je blijft groeien ook wanneer de business moeilijk is. Mogelijk vereist dit een andere aanpak of een ander aanbod. Je kan een nieuwe markt ontdekken dat winstgevender blijkt te zijn dan verwacht.
Wat u gisteren deed, werkte toen, maar is geen garantie dat het nog relevant is vandaag of morgen, dus wees bereid om uw klantenbestand te openen om de eventuele daling in uw omzet bij bestaande klanten te compenseren.
Als de omzet bij jouw typische klantprofiel is afgenomen of de bestaanden klanten hebben bezuinigd op hun budgetten, zal je gedwongen worden om uit te kijken waar zakelijke opportuniteiten zijn.
Wanneer de economische omstandigheden veranderen, moet je kijk naar business opportuniteiten veranderen.
Dit is het moment om bereid te zijn om eerdere beslissingen te wijzigen, om zo je doel van vooruitgang en omzetgroei te bereiken. Ook in "Corona tijden".
Hoe je markering aanpassen tijdens een recessie
Stel dat je de zaakvoerder bent van een accountantskantoor bent en je normaal enkel aan grote jaarverslagen werkt. Nu kan je overwegen om kleinere kwartaalrapporten te maken om de broodnodige inkomsten te genereren. Wellicht breidt je jouw klantprofiel uit met kleinere bedrijven.
Dit betekent niet dat je jouw waarden uit het raam moet gooien en zal werken voor iedereen die je opbelt; je past tijdens deze tijdelijke fase eenvoudigweg jouw kwalificatie criteria aan. Zo bereik je dankzij dit nieuw aanbod een breder scala aan prospects en deals.
Observeer de opportuniteiten in de markt en wees bereid aanpassingen aan te brengen in de manier waarop je denkt, de criteria waaraan je prospects moeten voldoen en de wijze waarop je werkt.
Hoe ver moet je hiermee gaan? Dat beslis je zelf
Als je bijvoorbeeld normaal gesproken een minimale projectvergoeding van €1.000 vraagt, ga dan niet je prijsvragen naar €500-opdrachten, investeer dan in jouw positionering. Geef waarde aan je klanten en prospects. Geef gratis expertise, de markt zal je zien als een waardevolle leverancier om te volgen. Zo komt verhoog je ook jouw gunfactor.
Als je erover nadenkt, merk je dat je dadelijk toch gratis expertise geeft. Er zijn toch veel dingen die je elke dag gratis doet.
Elk eerste klantenbezoek die je doet, elke eerste presentatie die je doet voordat je de prospect kan klant maken, is meestal gratis, je investeert in deze prospect in tijd en kapitaal. Deze strategie kan je dupliceren en je bereik verhogen via marketing.
Ikzelf sta altijd open om in te gaan op nieuwe contacten, nieuwe relaties. Zo neem ik dagelijks de tijd om te luisteren naar het verhaal van ondernemers. Pas wanneer ik weet dat ik hen kan helpen zal ik een voorstel doen. Zo is mijn begeleidingsbusiness enorm gegroeid.